Professeur

Michelle Bowman Underwood Dept. of Modern Languages and Literatures

Université de Miami (FL, USA)

Domaine·s de recherche·s

Théâtre français du XVIIIe siècle; Théâtre de la Révolution française; Théâtre coloniale (Saint-Domingue); Histoire des émotions; Performance Studies; Histoire culturelle

Recherche·s en cours

Theater, War and Revolution in Eighteenth-Century France and its Empire (monographie)

Theater, Performance, Revolution (volume)

Articles sur la comédie pendant la Terreur; les expérience militaires-théâtrales; le théâtre à Saint-Domingue

 

Enseignement, encadrement

Professeur, École doctorale, Université de Miami (PhD Program in Literary, Cultural, and Linguistic Studies): https://mll.as.miami.edu/graduate/index.html

 

Valorisation de la recherche

-Prof. invité, Sorbonne Université (2022)

-Cooper Research Fellow (Miami) (2022-2025)

-Fellow, Collegium de Lyon (2019-2020)

-Fellow, National Endowment for the Humanities (2021)

-Provost’s Research Award (2017; 2021)

Publication·s

Livres

  • Theater, War and Revolution in Eighteenth-Century France and its Empire (forthcoming)
  • The Emergence of a theatrical science of man in France, 1660-1740. Oxford and Liverpool: Oxford University Studies in the Enlightenment-Voltaire Foundation and Liverpool University Press, 2020.
  • Le Siège de Calais by Pierre-Laurent De Belloy. London: Modern Humanities Research Association, 2014.
  • Dramatic battles in eighteenth-century France: philosophes, anti-philosophes and polemical theatre. Oxford University: Voltaire Foundation, 2012.
  • (ed.) Writing against the stage: anti-theatrical discourse in early modern Europe. Double-issue (29.1/29.2) of Restoration and 18th-Century Theatre Research, 2015.
  • (ed.) Claude Prosper Jolyot de Crébillon in Literature Criticism from 1400-1800, vol. 267. New York: Cengage Gale, 2018: 1-84. Volume Advisor.
  • (ed.) Denis Diderot: Theater and Dramatic Criticism in Literature Criticism from 1400-1800, vol. 224. New York: Cengage Gale, 2013: 93-230. Volume Advisor.

Articles et chapitres

  1. “L’effet Déserteur: la création d’une expérience théâtrale militaire au 18e siècle.” Théâtre en guerre: Acteurs, auteurs, publics en temps de conflits armés, ed. Sandra Cureau et al. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2023: 99-113.
  2. “Théâtre à désertion et militarization du drame à la fin de l’ancien régime.” Les Lumières du théâtre avec Pierre Frantz, ed. Renaud Bret-Vitoz, Michel Delon, and Sophie Marchand. Paris: Classiques Garnier, 2022: 265-274.
  3. “La critique dramatique face au théâtre national-militaire de la Révolution française.” Écrire l’inouï: La critique dramatique dépassée par son objet, XIXe-XXIe siècles, ed. Jérémie Marjorel and Olivier Bara. Aix-en-Provence: Presses universitaires de Provence, 2022: 145-156.
  4. “Tragedies of Interest: Houdar de La Motte and the ‘Modern Turn’.” Darkness Visible: Tragedy in the Enlightenment, Blair Hoxby. Columbus, OH: Ohio State University Press, 2022: 21-46.
  5. “Total Theater for Total War: Experiencing the French Revolution’s War Play.” Theatre Survey 1 (2021): 51-67.
  6. “The Military-Theatrical Event in French Saint-Domingue.” Colonialism, and Slavery in Performance: Theatre and the Eighteenth-Century French Caribbean, ed. Karine Bénac and Jeffrey Leichman. Oxford and Liverpool: Oxford University Studies in the Enlightenment, 2021: 19-40.
  7. with Jason H. Pearl, “Scholarship Across the Aisle: Establishing Interdisciplinarity in Eighteenth-Century Studies.” Studies in Eighteenth-Century Culture 50 (2021): 25-30.
  8. “Celebrating Voltaire in the 1760s.” Databases, Revenues, & Repertory: The French Stage Online, 1680-1793, ed. Sylvaine Guyot and Jeffrey Ravel. Cambridge, MA: MIT Press, 2020. Online. 14p. https://cfrp.mitpress.mit.edu/pub/celebrating-voltaire-comment/release/1
  9. “Teaching the Revolution’s Theater as Cultural History.” Teaching Representations of the French Revolution, ed. Julia Douthwaite, Catriona Seth, Antoinette Sol. New York: MLA, 2019: 124-134.
  10. “’Que sur la superficie de notre coeur’: de la condamnation du théâtre à une science théâtrale de l’homme, 1694-1719.” Littératures classiques2 (2019): 165-177.
  11. “Éviter un scandale au xviiiesiècle: Anne Dacier, Houdar de La Motte et la dramaturgie sociale de la marquise de Lambert.” In Théâtre et scandale, ed. François Lecercle and Clotilde Thouret, Fabula colloques (online peer-reviewed journal) (June 2019): http://www.fabula.org/colloques/document5834.php
  12. with Alice Breathe, “A Letter from Voltaire to Horace Walpole.” Critical edition, introduction, notes. Œuvres complètes de Voltaire Oxford University: Voltaire Foundation, 2018: 253-266.
  13. “Auteur dramatique ou Homme dangereux: la représentation de soi et de l’autre dans les comédies de Charles Palissot.” Le Dramaturge sur un plateau: quand l’auteur dramatique devient personnage, Clotilde Thouret. Paris: Classiques Garnier, 2018: 317-329.
  14. “Stratégies pédagogiques: le site des registres de la Comédie-Française comme catalyseur de la lecture.” Espaces pédagogiques. Publications de la Comédie-Française, 2017: 1-10. Online version: http://cfregisters.org/en/teaching-resources.
  15. “Interpretations: from Theatrephobia to Theatrical Science of Man.” A Cultural History of Theatre, The Enlightenment, ed. Mechele Leon. London: Bloomsbury, 2017: 117-137.
  16. “Pierre Nicole, Jean-Baptiste Dubos, and the psychological experience of theatrical performance in early modern France.” In Dramatic Experience: Poetics of Drama and the Public Sphere(s) in Early Modern Europe and Beyond, ed. Katja Gvozdeva, Tatiana Korneeva, and Kirill Ospovat. Leiden: Brill, 2016: 172-188.
  17. “Patriotismes à l’épreuve des variantes finales dans Le Siège de Calais, tragédie de Pierre de Belloy (1765).” In Revoir la fin: dénouements remaniés au XVIIIe et XIXe siècles, ed. Florence Naugrette and Sylviane Robardey-Eppstein. Paris: Classiques Garnier, 2016: 157-168.
  18. “Increasing Engagement in French & Francophone Studies: Structured Journaling on the Emotions with La Fayette’s La Princesse de Clèves.” PMLA5 (2016): 1476-1480.
  19. “From Anti-Theater to Anti-Theatricality.” Restoration and Eighteenth-Century Theatre Research (RECTR)2 (2015): 1-8.
  20. “The Theater’s Many Enemies.” Restoration and Eighteenth-Century Theatre Research (RECTR), 29.1 (2015): 5-16.
  21. “Who gets to dispute? Gender, nation and representation in two versions of Pierre de Belloy’s Le Siège de Calais. Arrêt sur scène/Scene Focus1 (Dec. 2014): 193-206.
  22. “Le rêve d’autorité dans la dramaturgie française, 1660-1717.” In Expérimentation scientifique et manipulation littéraire au siècle des Lumières, ed. Jean M. Goulemot. Paris: Minerve, 2014: 27-38.
  23. “Critique et création dans la critique dramatique du XVIIIe siècle: les poétiques à l’épreuve de la scène.” In L’écrivain et son critique: une fratrie problématique, ed. Philippe Chardin et Marjorie Rousseau. Paris: Kimé, 2014: 71-81.
  24. “Valeurs nationales et valeurs théâtrales. La bataille du Siège de Calais (1765).” La Revue de l’Histoire du Théâtre261 (April 2014): 87-96.
  25. with N. Dupont and J. Westbrook, “Three Strategies for Promoting Intellectual Engagement in Advanced Undergraduate Seminars.” The French Review1 (2014): 111-126.
  26. “The Power of Tragedy: An Eighteenth-Century Debate on Theater and its Relevance to Literature Pedagogy Today.” The French Review3 (2014): 79-94.
  27. “Les philosophes selon Charles Collé.” In Charles Collé: au coeur de la République des lettres, Marie-Emmanuelle and Dominique Quéro. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 2013: 247-256.
  28. “‘Initiators of Discursive Practices’: Authorship, attribution, and intent in the debates between philosophes and anti-philosophes.” French Forum4 (2012): 15-30.
  29. “Text(s) and Performance in Charles Palissot’s Les Philosophes (1760).” In The Enlightenment: Critique, Myth and Utopia, ed. Minna Ahokas, Timo Kaitaro and Charlotta Wolff. Frankfurt: Peter Lang, 2011: 175-191.
  30. “L’esthétique du patriotisme dans la critique théâtrale à l’époque de la guerre de sept ans. Le cas du Siège de Calais(1765).” In Le public et la politique des arts au Siècle des Lumières, ed. Christophe Henry and Daniel Rabreau. Paris: Université de Paris I and William Blake & Co., 2011: 113-120.
  31. “Performing Criticism during Cultural War: The case of Voltaire’s l’Ecossaise (1760).” Eighteenth-Century Fiction, 10.1 (November 2010): 61-80.
  32. “Experimenting with Discourse: The multiple voices of dramatic criticism in eighteenth-century France.” The Pennsylvania Literary Journal 1 (2009): 82-89.
  33. with S. Harrison, “Gesture, dialogue and narrative: the visible editing process in contemporary conversation and eighteenth century manuscripts” Manuscript 2 (2008): 20-33.
  34. “Muting the Heroine—‘Political’ and Sexual Politics in Marivaux’s Le Triomphe de l’amour and Diderot’s Le fils naturelEighteenth-Century Women 5 (2008): 53-75.
  35. “Denis Diderot, Sophie Volland, and the Impossibilities of Sensibility.” Shawangunk Review 18 (2007): 117-124.